Kunsthistorisches Museum Wien Logo
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Band 15 (N.F.) (XV=51)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

CC BY-SA: Attribution-ShareAlike 4.0 International. You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Band 15 (N.F.) (XV=51)

Series

Persistent identifier:
990001151390203331
Title:
Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien
Place Of Publication:
Wien
Kunsthistorisches Museum Wien
Publisher:
Kunsthistorisches Museum Wien
Document type:
Series
Collection:
House Publications
KHM-Yearbook
Copyright:
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
KHM-Museumsverband
Language:
German
ISSN:
0075-2312
0258-5596

Periodical volume

Persistent identifier:
0061477
Title:
Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Band 15 (N.F.)
Shelfmark:
10.230
Volume count:
XV=51
Publisher:
Schroll & Co.
Document type:
Periodical volume
Collection:
House Publications
KHM-Yearbook
Publication year:
1955
Copyright:
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
KHM-Museumsverband
DOI:
10.60477/khm1-0061477
Language:
Deutsch

Chapter

Title:
DIE TAT DES GIORGIONE
Author:
Baldass, Ludwig

Contents

Table of contents

  • Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien
  • Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Band 15 (N.F.) (XV=51)
  • Cover
  • Prepage
  • Title page
  • Imprint
  • Contents
  • Dedication
  • ZUR ANALYSE DES SPÄTANTIKEN PORTRÄTS
  • HARNISCHSTUDlEN. VI. STILGESCHICHTE DES PLATTENHARNISCHES VON 1440—1510
  • DIE TAT DES GIORGIONE
  • I. DAS PROBLEM
  • II. DIE QUELLEN
  • III. DIE WERKE
  • IV. DIE STILABLEITUNG
  • 1. Die venezianische Tradition
  • 2. Verwandte Züge in der Kunst Leonardos
  • 3. Giorgione und Dürer
  • V. GIORGIONES VERHÄLTNIS ZUM GEGENSTAND
  • VI. GIORGIONES NEUER MALVORGANG
  • ZUR SYMBOLIK VON GIORGIONES „DREI PHILOSOPHEN“
  • JOST BURGIS BEITRAG ZUR FORMENTWICKLUNG DER UHREN
  • STUDIEN ÜBER DIE ANWENDUNG DES HELLDUNKELS IN DEN WERKEN GUIDO RENIS
  • Register
  • [Zusammenfassung]
  • Cover

Full text

Die Tat des Giorgione 
125 
V 
* 
* 
A 
■ 
114. Carpaccio, Tubabläser a. d. Taufbild d.hl. Georg. \ enedig 
115. Giorgione, die zwei stehenden Philosophen, Wien 
* 
IV. DIE STILABLEITUNG 
1. Die venezianische Tradition 
Der in Giorgiones Altarbild von Castelfranco offensichtliche Zusammenhang des Figurenstils mit 
der Kunst des Giovanni Bellini ist gelegentlich auch später erkennbar. So wird die kontrapostorische 
Haltung des greisen Philosophen auf dem berühmten Bilde in Wien von Gewandfiguren der „Sacra 
Conversazione“ von 1505 in San Zaccaria vorbereitet. 
In der Figurenbehandlung der mittleren Periode Giorgiones sehen wir aber neben vorklassischen 
Attitüden auch naturalistische Züge, die in der Verbindung lebensvoller Gestaltung mit selbstverständ 
licher Eleganz an die Schöpfungen Carpaccios anklingen. Wir können diese Stilverwandtschaft schon 
des Paris“ einem Staffeleibild, das in der Figurengestaltung den „Drei Philosophen“ näher steht als die Geburt in Washington, 
nichts von’den genannten Wesenszügen dieser Schöpfung beobachten können. So erhebt sich also die noch zu lösende Frage, ob 
wir in dieser Anbetung der Hirten“ ein Frühwerk Giorgiones vor uns haben, der hier spätere Wirkungen überraschenderweise 
vorwegnimmt, um sie dann zunächst nicht weiter zu verfolgen, oder ob das Werk die Arbeit eines Schülers ist, der sich noch an 
die alte Tradition gebunden fühlt und daher den Anregungen des Meisters nur zögernd folgt. 
Es ist zu hoffen daß die für 1955 geplante Giorgione-Ausstellung in Venedig die Möglichkeit gibt, die „Anbetung der Hirten“ in 
Washington neben den gutbeglaubigten Bildern zu sehen und so einen Vergleich von Farbauftrag und Pinselstrich durchzu- 
führen Bei einem so eminenten malerischen Talent, wie Giorgione es besaß, kann nur die malerische Handschrift den letzten 
Ausschlag geben. Erst nach minuziösem Vergleich wird sich erweisen, ob die Entwicklung des Entwerfers konsequent oder 
sprunghaft vor sich gegangen ist, was beides im Bereich der Möglichkeit steht. 
Die Anbetung der Hirten“ der Wiener Galerie, die auf der Ausstellung zu sehen war. ist eine im Format und in vielen 
landschaftlichen Einzelheiten veränderte Wiederholung des Bildes in Washington. Tch erblicke in dem Wiener Bild, wie ich 
demnächst ausführlich darlegen werde. Berenson folgend, die Hand des jungen Tizian.
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fifth month of the year?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.

Privacy Settings

We want to give you the best possible experience on our website. To do this, we collect device information and personal data for statistical analysis using cookies and similar technologies.

By clicking “Accept all” you agree to the processing of your data and its transfer to our partners. 

Privacy Policy

Imprint

You give your consent for all websites of KHM-Repository.