Kunsthistorisches Museum Wien Logo
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung (23)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

CC BY-SA: Attribution-ShareAlike 4.0 International. You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung (23)

Series

Persistent identifier:
0018217
Title:
Ansichtssache
Place Of Publication:
Kunsthistorisches Museum Wien
Publisher:
Kunsthistorisches Museum Wien
Document type:
Series
Collection:
Ansichtssache - Point of View
House Publications
Copyright:
KHM-Museumsverband
Language:
German
ISSN:
3009761-7 ZDB-ID

Periodical volume

Persistent identifier:
0047816
Title:
Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung
Shelfmark:
102.255
Volume count:
23
Publisher:
KHM-Museumsverband
Document type:
Periodical volume
Collection:
Ansichtssache - Point of View
House Publications
Publication year:
2018
Copyright:
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
KHM-Museumsverband
DOI:
10.60477/khm1-0047816

Chapter

Title:
Ansichtssache #23: Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung
Author:
Gruber, Gerlinde

Contents

Table of contents

  • Ansichtssache
  • Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung (23)
  • Cover
  • Preface
  • Figure
  • Abb. 1: Das Haupt der Medusa
  • Title page
  • Abb. 2: Das Haupt der Medusa
  • Ansichtssache #23: Albtraumhaft Schön : Rubens' Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung
  • Rubens' Haupt der Medusa
  • Im Wettstreit mit Leonardo und Caravaggio
  • Aus der Sicht eines Zeitgenossen des Rubens: Medusa in Amsterdam
  • Aus der Sicht des Brünner Kurators: Die Geschichte der Brünner Medusa
  • Aus der Sicht der Wiener Kuratorin: Die Wiener Medusa
  • Schlussbemerkung
  • Fußnoten
  • Zusammenfassung
  • Abstract (english)
  • Acknowledgment
  • Abbildungsnachweis
  • Imprint
  • Cover

Full text

12 
Nur in einer Szene legt Perseus das Haupt ab: Nach der Rettung Andromedas 
wäscht er seine Hände und bettet deshalb zuvor das Haupt mit den Schlangen auf 
Wasserpflanzen, die daraufhin verhärten und zu Korallen werden 
(Metamorphosen 
IV, 742–750), was in Rubens’ Bild aber nicht dargestellt ist. 
Im Wettstreit mit Leonardo und Caravaggio 
Mit dem Gemälde nimmt Rubens den Wettstreit mit zwei großen Vorgängern 
bei diesem Thema auf, Leonardo da Vinci (1452–1519) und Michelangelo Merisi 
da Caravaggio (1571–1610) (Abb. 5). 
Vasari berichtet 
155010 
relativ ausführlich, wie Leonardo mittels der täuschend 
echten Darstellung allerlei Ungetiers die Wirkung einer Medusa auf einem run­ 
den Schild erzielt. Dazu schließt er sich in einem Zimmer mit allerlei Ungetier 
ein (Falter, Glühwürmchen, Fledermäuse, Schlangen und andere Tiere), studiert 
diese Tiere und schafft ein Monster: »[...] uno animalaccio molto orribile e 
 spaventoso; il quale   avvelenava con l’alito, e faceva l’aria di fuoco. E quello fece 
vscire d’una pietra scura, e spezzata, buffando veleno da la gola aperta, fuoco da 
gl’occhi, e fumo dal naso si stranamente, che pareva monstruosa, e horribile cosa 
affato.« ([...] ein sehr schreck liches und furchteinflößendes Untier, das mit  seinem 
Atem die Luft vergiftete und in Brand setzte. Und er ließ es aus einem dunklen 
und zerborstenen Stein hervorkommen, Gift schnaubend aus dem offenen 
 Rachen, Feuer aus den Augen und Rauch aus der Nase, so seltsam, daß es durch­ 
aus ein monströses und schreckliches Ding 
schien.)11 
Dieses Monster war vermutlich keine Medusa, sondern löste nur denselben 
Effekt aus. Doch spricht Vasari außerdem von einem Ölgemälde mit einer 
Abb. 4: Amphisbaena Europea, Detail aus: Francisco Hernándéz et al., Rerum medicarum Novae 
Hispaniae thesaurus, Rom 1651, lib. 10, p. 797
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF (compressed) PDF (full size)
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

Which word does not fit into the series: car green bus train:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.